Facebook is niet van plan zijn beleid rond de verspreiding van politieke advertenties aan te passen, ook al doen andere grote partijen als

 

Google en Twitter dit wel. Nepnieuws kan daardoor heel gericht op het platform rond blijven gaan.

Twitter verbood onlangs politieke reclameboodschappen op het sociale netwerk in z'n geheel. Hetzelfde geldt voor Spotify. Google neemt maatregelen waardoor adverteerders voortaan beperkt zijn in het specificeren van hun doelgroep. Zo hoopt men de verspreiding van desinformatie tegen te gaan. Dit met het oog op de aankomende Amerikaanse verkiezingen.

Facebook volgt dit voorbeeld niet, zo maakt het bedrijf nu bekend. Wat daarbij een rol speelt, is dat men politici niet wil beperken bij het benaderen van potentiële kiezers. Ook zegt het sociale medium dat het eigenlijk niet de verantwoordelijkheid van Facebook zou moeten zijn, maar dat er voor dit soort zaken betere wet- en regelgeving moet komen die dan voor alle sites gelijk is.

Transparantie
Wel is Facebook van plan zijn database met advertenties 'transparanter' te maken, zodat nog duidelijk wordt welke reclame er op het sociale netwerk zoal rondgaat. Ook krijgen gebruikers meer opties om minder politieke advertenties op hun tijdlijn te zien. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.