Facebook heeft een aantal vacatures uitgezet voor nieuwe werknemers die moeten helpen met het opsporen van nepnieuws. Deze zogenaamde News Publisher Specialists moeten onderzoek doen op Facebook en onder meer lijsten van betrouwbare nieuwssites opstellen.

The Guardian merkte op dat Facebook de vacatures online heeft gezet. Aanvankelijk stelde Facebook dat het ging om News Credibility Specialists, maar nadat onder meer The Guardian erover ging publiceren, werd de naam aangepast naar News Publisher Specialists. Naast een vacature voor een Engelssprekend persoon, wordt er gevraagd om iemand die vloeiend Spaans spreekt.
Facebook wil dat de nieuwe werknemers zich op de sociale-netwerksite gaan bezighouden met onderzoek naar de betrouwbaarheid van nieuws. Een van de verantwoordelijkheden is het opstellen van lijsten met betrouwbare nieuwssites. Dit alles past binnen het nieuwe News Credibility Program, waar Facebook overigens verder nog maar weinig over heeft losgelaten.
De vacatures passen binnen Facebooks plannen om nepnieuws op de site aan te pakken. Facebook kreeg met name na de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 kritiek dat er veel nepnieuws op de site vinden was, dat gebruikt werd om de publieke opinie te beïnvloeden. Destijds had Facebook ook al moderators in dienst, maar die zijn ontslagen om te worden vervangen door algoritmes om nepnieuws te herkennen. Nu lijkt Facebook dus toch weer terug te grijpen op menselijke interventie.
bron tweakers.net 11-6-2018